Verrassingsreis 21-05-2017

VERRASSINGSREIS ZONDAG 21 MEI 2017

Reeds vroeg op de ochtend stonden we paraat voor onze tweede verrassingsreis georganiseerd door Leo en Marijke. De zon was volop van de partij en het beloofde een schitterende dag te worden met aangename temperaturen.

Met 50 Olympickers vertrokken we om 8u. met onze trouwe chauffeur Stéphane. Na een km of 2 hadden we al snel begrepen dat het Nederland zou worden. We reden via Breda naar Tilburg tot in het mooie Oisterwijk.

Op de parking aangekomen, nog snel het juiste schoeisel aangetrokken, rugzak en stokken mee en dan op pad naar het natuurcenter “Het Groot Speijck”. Maar zijn we Olympiccers of niet, zonder een tas koffie of wat lekkers vertrekken we niet. Rond 10u. waren we startklaar voor de verkenning van de Oisterwijkse bossen en vennen.

Langs gezellige paadjes en omringd door fris groen stapten we er lustig op los. Het was een gemengd bos, met vooral loofbomen, waardoor veel zonlicht tot beneden kon en voor bodembedekkers zorgde zoals varens en bosbessen.

Onderweg ging de groep van Theo haar eigen parcours zoeken voor een iets kortere afstand.

Het eerste ven schitterde met zijn donker zwart water in de ochtendzon. Enkele waterplanten toonden ons hun bloemenpracht. Op een volgend ven dreef een eenzame waterlelie, op weer andere dobberden plompverloren wat gele plompen. Aan de oevers groeiden de gele lis. Het geklik van camera’s mengde zich met het gefluit van de vogels. Diverse borden gaven dan ook de nodige uitleg over o.a. de vogels van de vennen zoals de Fuut en Kuifeend, maar veel zagen we er niet.

Hier en daar nodigde een robuuste zitbank uit tot rusten maar vooral heel leuk waren de gegraveerde spreuken: “Geniet, Bewonder en Bescherm”, “Effekes Rusten”. Het was zo toepasselijk.

Het parcours was een mooie afwisseling langs bos, ven en hei. Slechts weinig wandelaars kruisten onze wegen. In het midden van het bos zagen we plots een openluchttheater; “Natuurtheater” opgericht in 1939.

Aan het Brandven maakten we kennis met een wat oudere man met lang wit haar en dito baard. Hij zat te genieten van het mooie uitzicht. Zijn bouvier zat trouw naast hem. Dit was een idyllisch plaatje en hij wou zo graag op de foto, dit konden we natuurlijk niet weigeren.

Na 8 km kwamen we aan een heus schelpenpad dat ons naar de lunchbestemming leidde.

“In de rode Lelie” midden in de bossen werden we opgewacht door Theo en zijn kompanen. We genoten er van een lekkere boschampignonsoep en diverse broodjes. De tafeltjes waren erg klein maar niet getreurd een Olympicker weet zich te behelpen.

Na een voldane en leuke middagpauze gingen we terug op stap langs ons schelpenpad voor de volgende 8 km. We wandelde door een wel zeer gevarieerd landschap omringd door de vele vennen. Een bord langs de weg beschreef dat we op die plek in het middelpunt van de gemeente Oisterwijck stonden. Het was hier aangenaam wandelen in deze prachtige omgeving. Stilaan naderen we ons eind- of beginpunt want het Groot Speijck met zijn prachtig terras kwam terug in zicht. Voor de liefhebbers was er nog een klein avonturenparcours en dan konden we genieten van een welverdiende rustpauze. Een heuse bijenpopulatie in het natuurhuis zorgden voor veel oh’s en ah’s bij sommige leden. Voor velen van onze groep was het hoogtepunt echter een meikever die langzaam op een boomstam naar boven kroop. Hoelang was het geleden dat we dat nog hadden gezien?

Goedgezind van al dat moois stapten we naar de bus en reden naar de volgende bestemming. In het Hotel Restaurant “Grand Café – Meneer Van Eyck” stond nog een overheerlijke barbecue te wachten. Op het gezellige terras mochten we smullen van hamburger, spek en vis met de nodige salades en een aardappel in de schil. Als dessert was er een grote bowl met vers fruit.

De tijd vloog voorbij en het vertrek kon niet uitgesteld worden. Onze Stéphane moest zich houden aan zijn rijtijden. Tevreden keerden we huiswaarts.

Marijke en Leo een dikke proficiat voor deze tweede editie. Het was gewoon schitterend. We hebben echt genoten.

Tot een volgende keer?

Twee tevreden Olympicskes

Klik hier voor alle foto's te bekijken