Busreis De Panne 01-10-2017

Busreis De Panne 1 oktober 2017.

Om half acht werden we verwacht aan het rond punt van Wommelgem voor onze busuitstap naar “ ’t zeetje “. Het was de hele week bang afwachten. Wat zouden de weergoden voor ons in petto hebben?

Onder een grijze en nog vrij donkere hemel vertrokken we met een goedgevulde bus richting De Panne. De sfeer was opperbest. Onderweg konden we een enkel buitje niet ontlopen.

Rond 10 h werden we keurig afgezet aan het centrum de Boare, waar het al erg druk was. Nu nog inschrijven en dan konden we starten. Het parcours was ingedeeld in verschillende lussen tussen de 5,5 en 6,8 km. Voor de echte stappers was er nog een wandeling richting Frankrijk, maar 30 km vonden we net iets te ver.

Toen we het startlokaal verlieten werd onze neus geprikkeld door de hespen die geroosterd werden. Je kon je broodje met gegrilde ham al reserveren. Maar eerst moest er gewandeld worden. De lus van 6,8 km was een mooi begin. Na een kwartiertje lieten we de huizen achter ons liggen en het eerste zandpad bracht ons meteen naar zee. Vanop de dijk hadden we een leuk uitzicht op het strand met in de verte het dorp Bray Dunes en de haveninstallaties van Duinkerken (Frankrijk). Met onze neus in de wind wandelden we verder richting de duinen van de Westhoek.

Dit 340 ha grote natuurreservaat kon absoluut bekoren met zijn prachtige variaties van planten en bloemen, ook gekend voor zijn verschillende duinformaties zoals parabool- en loopduinen. Deze hoge duinen zorgden voor stevig klimwerk maar het uitzicht mocht er zijn. Hier konden we ook wat uitrusten. De kleur-schakeringen van grijze lucht, zand en diverse mooie bloemen en struiken lieten ons volop genieten. We trokken verder door het rulle zand, af en toe puffend. We ontdekten nog een mooie zwarte rups op ons pad. Na de nodige kiekjes kwamen we terug in de bewoonde wereld en trokken we richting startplaats voor een welverdiende rustpauze.

Na de lunch kozen we voor de 5,5 km lus, deels, omdat het “ zanddabben “heel vermoeiend was geweest en we de indruk hadden dat de afstand langer was dan de beloofde 6,8 km, deels, omdat Jos zei dat het een mooi stukje was.

Het begin viel wat tegen, het duurde voor we de stad uit waren. Maar plots rees de natuur voor ons op aan het einde van een villawijk. Een kort steil paadje bracht ons naar een plek die we aan zee niet hadden verwacht. We kwamen in een mooi bos terecht met veel populieren met hun zo herkenbaar geruis in de stevige wind. Wat opviel was dat de natuur hier nog niet doorhad dat het herfst was, geen kleurenpalet van bruin, geel, goud en rood. Mijn verklaring was dat het kwam door “ het Mediterrane klimaat van de Noordzee ”.

Bomen kraakten en piepten, er lagen vele gesneuvelden. Er werd op een ecologisch verantwoorde manier aan het kappen van bomen gedaan.

We liepen langs de bakstenen muur van het kerkhof waar veel militairen uit WOI lagen. We zagen dit aan de Belgische, Franse en Britse vlag, maar vooral aan het zo bekende “Cross of Sacrifice “ van de Britse Commonwealth, dat als een obelisk boven de muur uitstak. Ondanks de zanderige grond zagen we ook hier mooie paddenstoelen. We hadden het op de radio al gehoord, dit jaar waren er uitzonderlijk heel veel in onze tuinen, parken en bossen.

Al hadden we volgens ons goed doorgestapt, toch leek het parcours weer langer. Zouden ze hier aan het zeetje in miles rekenen?

Met drie staken we nog een tandje bij om een terrasje met zicht op zee te kunnen doen. Het bleek voor ons een geslaagde afsluiter.

Op de terugreis ontbrak de traditionele tombola niet en we hoorden kreetjes van de winnaars en “ jammertjes “ van zij die naast de prijzen grepen.

Op een paar druppeltjes na is het droog gebleven al hadden ze regen voorspeld. We keerden dan ook tevreden, met onze longen vol gezonde zeelucht, terug naar het binnenland.

We willen het bestuur van harte danken voor deze zeer geslaagde “ buswandeldag “.

De Olympic verslaggevers

Bekijk langs hier alle foto's van deze wandeldag